Art and Fashion by Schiaparelli
Kada smo vas pre nekoliko nedelja na našem Instagram profilu pitali da li više volite umetnost ili modu, u gotovo svakom momentu glasanja vaše preference bile su izjednačene. Polovina naše publike uvek je bila za umetnost, a druga polovina uvek za modu. Ovo je za nas bio samo još jedan od pokazatelja da je naša publika savršeno probrana grupa ljudi čije su strasti iste kao naše. Zbog toga smo danas odučili da vam pričamo o modnoj kući u kojoj umetnost i moda žive izjednačeno i srećno već skoro ceo vek, a čije kreacije nas ostavljaju bez reči i danas.
Elsa Schiaparelli bila je italijanska modna dizajnerka i osnivačica brenda Schiaparelli. Iako je rođena u Rimu 1890. godine u aristokratskoj porodici intelektualaca, svoju karijeru ostvarila je u Parizu i zbog toga se o njoj najčešće govori kao o italijansko-francuskoj dizajnerki. Njenu karijeru i same početke brenda beleži nekoliko uspona i nekoliko padova izazvanih brzim socijalnim promenama i ratom. Njena radnja, nekoliko puta otvarana je i zatvarana zbog jake želje Else da njen brend na tržištu ostane jedinstven i neprilagođen novim uslovima. Međutim, već 1935. godine ona je bila jedna od vodećih imena u svetu visoke mode, rame uz rame sa Diorom bila je predstavnica pariske mode.
Ono što je karakteristično za nju jeste da nije imala adekvatnu teorijsku ili tehničku potporu kako bi postala uspešan dizajner. Često je odeću krojila direktno na telu, ponekad koristeći i sebe za modela, bez prethodnih merenja ili modeliranja komada. Ipak, kolekcije koje je kreirala bile su nosive, uočljive i popularne. Uz podršku prijatelja i dizajnera – mentora Paula Poireta koji je stvarao sličnim tehnikama, uspela je da dosegne visok kvalitet u poslu koji je radila. Svet mode trajno je promenila 1947. kada je kreirala svoju boju Šokantnu roze koja je zauvek ostala zaštitni znak brenda.
I mada Schiaparelli pripada Haute Couture institutu, kreacije koje predstavljaju ovu modnu kuću oduvek su bile inovativnije i ekscentričnije od svih ostalih, što ju je zauvek izdvojilo na mapi visoke mode. Elsa je od prvog dana stvarala nosivu umetnost i po tome je Schiaparelli poznat i danas. U svetu u kom postaje sve teže biti inovativan, ova modna kuća ostaje jedinstvena i u znaku umetnosti. Iako je Elsa Schiaparelli preminula 1973. modna kuća ostala je dosledna njenom radu i zauvek ostaje njeno kreativno i kulturno nasleđe.
Karijeru Else Schiaparelli beleže i brojne saradnje sa dizajnerima i umetnicima, ali najznačajnija jeste upravo ona sa nadrealistom Salvadorom Dalijem. Ova saradnja bila je prirodan sled događaja, spajanje dve slične i snažne energije u jedinstvo stvoreno da zadivi, šokira, oduševi i natera ljude da ostanu zauvek zaljubljeni u moć stvaralaštva velikih umova. Sam Dali pomenuo je Elsu i u svojoj knjizi Tajni život Salvadora Dalija 1942. godine u kojoj je napisao da drugu polovinu tridesetih godina nije obeležio nadrealizam već odeća koju je Elsa Schiaparelli krojila.
Njihova saradnja izrodila je mnoštvo magično čudnih odevnih predmeta, počevši od kaputa i odela inspirisanih nadrealizmom, pored toga Dalijevi radovi bili su inspiracija i za bočicu parfema modne kuće. Međutim, komad koji je prisutan i danas jeste Haljina skeleton, inspirisana Salvadorevim crtežom žene u prozirnoj lepljivoj haljini koja otkriva njen rebarni deo i kosti kuka. Elsa je zatim stvorila crnu haljinu sa navlakama od tkanine tako da izgledaju kao rebra. Iako je napravljena samo jedna ovakva haljina, ona je bila izvor inspiracije za mnoge dizajnere kasnije, a danas je deo arhive modne kuće Schiaparelli.
Ova haljina ima svoju interpretaciju i danas i pripada prolećnoj kolekciji 2020. godine, današnja verzija skeleton haljine upotpunjena je reljefnim cvećem, biserima i kristalima, na mestima gde bi bile naše kosti. Ovaj dizajn direktno je otelotvorenje i ispoljavanje naše unutrašnjosti, i pored svog sveopšte jednostavnog dizajna i siluete, ostavlja bez daha i podseća na zenit karijere začetnice ovog brenda.
Bitnu ulogu u Elsinoj karijeri i istoriji modne kuće Schiaparelli ima nakit. To je ono po čemu je brend prepoznatljiv i danas, nakit koji je jedinstven, poseban, i nije nalik ičemu što ste videli do sada, nije klasičan aksesoar koji bi privukao pažnju “običnih” ljudi. Komad nakita koji datira iz vremena Elsinog kreativnog uredništva a koji se savršeno uklapa u vremenski kontekst u kom vam se obraćamo jesu minđuše inspirisane uskršnjim jajima.
Elsin odnos prema dizajniranju bio je direktni proizvod njene duboke i snažne konekcije sa umetnošću. I mada je brend sada u rukama kreativnog direktora i dizajnera Daniela Roseberrya, on nastavlja da se razvija i stvara u duhu svoje začetnice Else Schiaparelli.
Dizajn haljina za mene nije profesija nego umetnost. Otkrila sam da je to najteža i nezadovoljavajuća umestnost, jer čim se haljina rodi, ona postaje stvar prošlosti. Haljina nema vlasiti život, osim ako se ne nosi, a čim se to dogodi, druga ličnost je preuzima od vas i animira je, ili pokušava da je proslavi, ili uništi, ili napravi od nje pesmu lepote. Mnogo češće ona postane ravnodušan predmet, sažaljiva karikatura onoga što ste želeli da bude – san, izraz.
– Elsa Schiaparelli
Post a comment
You must be logged in to post a comment.